Flores

20 maart 2018 - Flores, Guatemala

WelkomstbordGekleurde huisjes op het eiland van FloresTempel IPanorama view vanaf tempel IVTempel 38North AcropolisStructures 5D 93 t/m 98Mooie zonsondergang vanaf de straatkant

Het oudste gedeelte van de stad is gelegen op een eiland in het meer van Petén Itza dat via een dijk verbonden is met het vasteland. Wij verblijven op het eiland. Hier zijn de meeste restaurants en hotels. Veel gekleurde huisjes en smalle straatjes zijn hier te vinden. Helaas is het geen autovrije eiland, want die rijden hier ook continue net zoals de motoren en tuktuks.

In oude tijden was Flores de Maya-stad Tayasal. Daarom zie je deze naam ook veel terug op straat. Ons hotel heet ook Posada Tayazal.

Dag 1

Na geïnstalleerd te zijn in het hotel zijn we gelijk even wat gaan eten in wat bleek later een vegetarische/veganistische restaurant. In Guatemala spreken ze weer Spaans dus dat wordt lastiger eten bestellen dan in Belize. Het eten was erg lekker. De porties zijn overal tot nu toe heel groot. Door de hitte heb je voor je gevoel wel minder trek. We hadden later op de dag de tuktuk genomen naar een winkelcentrum op het vasteland enhier ook avond gegeten bij de Pizzahut. Terug in het hotel hebben we vervoer geregeld om morgen naar het Tikal National park te gaan.

Dag 2

Vandaag is de dag dat we naar Tikal National park gaan! Dit staat bekend om haar Maya ruïnes. We werden 12 uur opgehaald door een klein busje met meer toeristen. Na anderhalf uur rijden kwamen we aan in het park. Het is een gigantisch groot park met heel veel Maya tempels en ruïnes. Wij liepen niet mee met een gids dus we liepen vrij rond door de jungle op weg naar de tempels. Het heeft een magisch sfeertje. Het was gaaf en bijzonder. Je ziet de apen boven je slingeren en de brulapen al in de verte brullen. Voor je gevoel echt een ‘geheime’ plek. Er is geen massatoerisme. We lopen de meeste tijd alleen. We konden dit keer foto’s maken zonder andere mensen erop. Er liepen af en toe wat mensen, maar dat was het ook dan. Vergeleken met het overdrukte Chichen Itza in Mexico was dit echt top. Hier mochten we de tempels ook op met behulp van houten trappen. Je had een mooie panorama view boven de boomtoppen. Alles was groen tot de horizon. Om half 9 ‘s avonds waren we weer terug in Flores.

Dag 3

We bereiden al ons voor om helaas Flores achter ons te laten. We nemen de tuktuk naar een busterminal op het vasteland. We kopen hier onze kaartjes. Van Flores naar Antigua via Guatemala stad. Op internet lazen we vooral over nachtbussen, maar omdat we al onze accomodaties hebben geregeld is het zonde om weer een nacht eerder te vertrekken dus hebben we besloten een bus te nemen die overdag gaat. In Guatemala stad nemen we de shuttle of taxi naar Antigua.

Woensdagochtend om half 11 nemen we de bus richting Guatemala stad. Deze busrit zal rond de 9 uur duren.