Grensovergang Belize - Guatemala

18 maart 2018 - Melchor de Mencos, Guatemala

Koeien op de wegDe weg naar FloresUitgestrekte gebieden

De bedoeling was om eerst een ‘chickenbus’ een lokale oude schoolbus te nemen van San Ignacio naar Benque en daar een taxi te nemen naar de grenscontrole van Guatemala. In San Ignacio werden we aangesproken door een man die reed als taxi zei hij, maar had gewoon een normale auto. Hij bood ons aan om naar de grens te brengen voor twintig Belize dollar. Dat was ook mijn laatste Belize geld op wat muntgeld na. De bus werd ook op internet niet als comfortabel en prettig ervaren, omdat er geen airco in zit en weinig ruimte voor bagage. Voor het gemak, maar wel duurder, namen we de taxi naar de grenscontrole. Dit was twintig minuten rijden.

Het was bij de grenscontrole heel rustig en in alle gemak liepen we Belize uit nadat we 40 Belize dollar exit fee hadden betaald. In Guatemala stempelde ze onze paspoort zonder wat te zeggen of te vragen. Ook geen goederen controle.

Ook hier besloten we een taxi te nemen, totaal 50 Amerikaanse dollar. Dit keer een officiële taxi. Dit was wel een rit van 1,5 uur naar Flores. We konden ook met een collectivo, shuttle bus, gaan en dan in Flores een tuktuk nemen naar het hotel, maar die zagen we later rijden en dat had sowieso niet gekund met onze bagage. Deze shuttle bus was ook verder weg van de grens. Er grenst een klein stadje aan de kant van Guetamala. Onderweg kwamen we twee slangen en wat koeien op de weg tegen. De taxichauffeur reed zelfs achteruit om ons de slang te laten zien.

De taxi zou ons eerst brengen naar de bank, omdat we geen cash hadden en vervolgens naar ons hotel op het eiland van Flores.

Na 2,5 uur reizen waren we aangekomen in Flores.