Grensovergang Mexico - Belize

12 maart 2018 - Othón P. Blanco, Mexico

Grensovergang Mexico - Belize

Na ons laatste ontbijt in Mexico zijn we naar de busterminal gelopen om alvast een kaartje te kopen naar Chetumal, omdat dit 1 van de eerste bus was deden we het een paar uur van te voren om zeker te zijn van een stoel. Gewoonlijk kan je uur van te voren kopen.

Inmiddels uitgecheckt en weer terug bij de busterminal hebben we driekwartier langer moeten wachten dan dat de bus gepland zou komen. Gelukkig zaten we in de schaduw, want het was echt een warme dag met 33 graden.

We zagen in de verte een bus komen. Er stond op de voorkant Belice. Wij wisten niet dat er ook vanaf Bacalar een bus rechtstreeks naar Belize City zou gaan. Op internet staat vrijwel oude tot geen informatie over hoe je kan reizen naar Belize City. Wij snel onze tickets omgewisseld bij de kassa en zo konden we dus gelukkig mee met de bus naar Belize. De bus die we oorspronkelijk zouden nemen stond achter deze bus. Dan hadden we in Chetumal moeten overstappen op een Belizaanse bus. Dit heeft ons veel tijd geschild.

Eenmaal bij de grensovergang van Mexico - Belize kwam het volgende probleem. Je moet een toeristen fee betalen wat op dat moment 533 peso was, maar omdat ik de bustickets had omgewisseld, wat duurder werd had ik niet meer genoeg geld om de douane ambtenaar te betalen. Na geld gesprokkeld te hebben kwam ik uit op 363peso. Na wat gejammer van de vrouw in het kantoortje moest ik nog zorgen voor 50 peso. Dat hebben we gelukkig nog kunnen regelen met iemand die buiten in de rij stond te wachten om ook te betalen. We zouden die vrouw bij aankomst terug betalen. Uiteindelijk heb ik dus alsnog niet het totaal bedrag kunnen betalen, maar gelukkig wel me stempel kunnen krijgen, waardoor ik het land mocht verlaten.

Op internet hadden we wel gelezen dat het rond de 21$ zou zijn. Ik had nog geld apart gehouden, maar daarmee moest ik uiteindelijk de buskaartjes kopen. Het is vrijwel overal contact betalen. Pinnen kan vrijwel nergens. Er gaan geruchten dat ze het geld in hun eigen zak stoppen..

Na 5uur reizen zijn we aangekomen in Belize City. We wilden het geld nog terug geven aan die vrouw, maar die was met de horizon verdwenen. Iedereen die in de bus zat was super snel weg. Bleek later dat de laatste boot naar de eilanden om half 6 vertrok en het was inmiddels al 10 over 5.

Wij blijven hier nog een dag en dan nemen we de watertaxi naar Caye Caulker island.