Nazca

25 mei 2018 - Nasca, Peru

PropellervliegtuigAstronaut figuurUitzicht vanuit het vliegtuigAap figuurCondor figuurUitzicht vanuit het vliegtuig

Vanaf Ica namen we de bus in 2,5 uur naar Nazca. Een redelijke korte rit voor wat we inmiddels gewend zijn. We zaten dit keer in een dubbeldekker boven voorin dus we hadden goed uitzicht. We reden voornamelijk door woestijnen met aan de linkerkant het begin van Andes gebergte en rechts zandduinen. We kregen zelfs nog een maaltijd rijst met kip wat leek op een vliegtuigmaaltijd en een drankje.

We twijfelde nog of we over de Nazca lijnen zouden gaan vliegen, omdat het redelijk prijzig is, maar omdat het stadje verder niet veel te bieden heeft hebben we toch een vlucht geboekt. Je kan niet hier geweest zijn en niet de Nazca lijnen gezien hebben vonden we. De 35min durende vlucht kostte 65 dollar inclusief transport vanaf hostel naar de luchthaven.

De volgende dag werden we om 9 uur in de ochtend opgehaald op weg naar de kleine luchthaven. Hier landen alleen maar kleine propeller vliegtuigjes. Na aangemeld en gewogen te zijn was het wachten daar. We hebben uiteindelijk 2,5 uur moeten wachten voordat we konden gaan ivm het weer. Het was continue blauwe lucht, maar in de verte was het een beetje heiig.

Op Tripadvisor hadden we gelezen dat je misselijk zou worden en dat werden we op een gegeven moment ook. Alle passagiers zitten in de Cessna aan een raam, maar om iedereen de lijnen en figuren te laten zien ging de piloot scherpe bochten maken en als je dan ook nog foto’s maakt lijkt het een beetje op een achtbaan. Op een gegeven moment ben ik ook alleen maar gaan kijken en geen foto’s meer gemaakt anders had ik het plastic zakje in de stoel voor mij wel moeten gebruiken. De piloten vertelde wanneer welke figuur we zouden zien en voordat we instapte kregen we ook een kaart met de figuren en de vliegroute. Het was bijzonder om de lijnen en figuren te zien die ze duizenden jaren geleden hebben gemaakt.

We sliepen 2 nachten in Nazca, maar hadden 3 nachten geboekt, omdat we een nachtbus hadden naar Cusco. Zo konden we de dag van vertrek nog in onze kamer zijn en eventueel opfrissen. De bus vertrok om 21:30 uur.