Quito

30 april 2018 - Quito, Ecuador

We zijn aangekomen in ons vijfde land; Ecuador. Quito is de hoofdstad van Ecuador en is overigens de hoogstgelegen hoofdstad ter wereld en op twee na hoogstgelegen stad ter wereld. Met zo’n hoogte van 2800meter. In Ecuador betalen we met de Amerikaanse Dollar.

We hadden een ochtend vlucht dus we zijn na het inchecken in het hotel gelijk de stad ingegaan. Het was prachtig weer, maar dit sloeg snel over in regen.

Volgende ochtend zijn we onder andere naar een heuvel gegaan waar je uitzicht had over een groot deel van de stad. Halverwege de middag kwamen er donkere wolken boven de stad wat leidden tot onweer en harde regenbuien.

De volgende dag zijn we met de stadsbus, 1 keer overstappen, naar Mitad del Mundo gegaan. De bus kostten maar 0,55$ voor 1,5 uur. Mitad del Mundo is het monument waar je de evenaar hebt die Quito in het noorden doorkruist. Evenaar in het Spaans betekent ook ‘Ecuador’. Hier kan je vanaf het zuidelijk halfrond naar het noordelijk halfrond en viceversa lopen. Het is mooi aangelegd. Het lijkt op een dorpje met veel souvenir winkels die overigens allemaal hetzelfde verkopen. We hadden onze paspoort mee om een stempel in te laten zetten.

Men beweerd dat de echte evenaar 200 meter van Mitad del Mundo ligt. Dit is later berekend, want vroeger hadden ze nog niet echt de juiste middelen voor. De echte evenaar lijn loopt dwars door het Intiñan museum. Hier zijn we ook geweest en kregen we een rondleiding van een gids waar we onder andere ook proefjes en trucjes gingen doen zoals een ei op een spijker plaatsen. Dit is alleen mogelijk op de evenaar. Dat het water door het wasbakputje op het noordelijk halfrond tegen de klok in wegstroomt en op het zuidelijk halfrond met de klok mee wegstroomt en op de evenaar recht naar beneden wegstroomt. Omdat het mij lukte de ei op de spijker te krijgen kreeg ik een certificaat. Het was een leuke ervaring.

We reizen met de bus door naar de stad Baños 185 kilometer zuidelijker.