Cusco

2 juni 2018 - Cusco, Peru

Na Machu Picchu verbleven we weer in dezelfde airbnb. Dat was het makkelijkst zodat we onze bagage daarachter konden laten en in de avond gelijk konden slapen.

De volgende ochtend namen we een collectivo naar Maras. Langs de weg stapte we uit en liepen we een klein dorpje in waar we een random auto aanhielden die bleek als taxi te rijden. We reden naar het centrale dorp van Maras. Van daaruit liepen we 4km naar de zoutvlakten van Maras. Met een mooi uitzicht op de bergen liepen we bergafwaarts. Het was een mooie plek om te zien hoe ze de zout oogsten. We hebben ook grofzout gekocht. We liepen verder naar beneden en kwamen uit bij een weg waar we een collectivo namen naar het eerst volgende dorp waar we de bus namen terug naar Cusco. Dit bleek uiteindelijk bijna 2,5 uur te duren, omdat hij zovaak stopte. In de avond hebben we nog met een oud collega van KLM afgesproken om iets te drinken in de stad.

Na terugkomst in het appartement kwamen we erachter dat we een paspoort waren verloren. We hadden zo’n gevoel dat het gebeurd moest zijn bij de zoutvlakten. Totale paniek en zijn we direct naar het politiebureau gedaan voor aangifte, omdat we dat gevoel hadden zijn we de volgende ochtend precies dezelfde route gaan doen als de dag ervoor en de hele looproute naar de grond gekeken wellicht dat hij daar lag. Bij de ingang lieten we de aangifte papier zien hierdoor mochten we gratis naar binnen om te kijken. Uiteindelijk vroegen we bij elke souvenir winkel bij de zoutvlakten of ze een paspoort hadden gevonden, maar ze zeiden allemaal nee. Zo ook een vrouw waar we het uiteindelijk aan een man vroegen, omdat ik een gevoel had dat hier moest zijn en wat pakte die man uit ze winkel? De paspoort ! Wat een opluchting en alle stress viel van onze schouders..

Door dit bleven we twee dagen langer in Cusco om ook beetje bij te komen van de stress.

We nemen de bus naar Puno.