Galapagos eilanden

14 mei 2018 - Puerto Ayora, Ecuador

Blue footed boobies vogelsPelikaan op een boeiRode krab samen met een Marina leguaanGalapagos schildpadIMG_8325Iguana everywhere

We namen vroeg de taxi naar de luchthaven van Guayaquil om naar Baltra te vliegen. Hiervoor moesten we eerst nog langs de immigratie van de Galapagos eilanden. Je betaalt 20 dollar voor een immigratiekaart en je bagage wordt gecheckt en gezegeld. Hierna kan je pas inchecken. Er gaan veel vluchten daar naar toe in de ochtend dus we stonden bijna 1,5 uur in de rij.

Bij aankomst lieten we onze immigratiekaarten zien en moest je 100 dollar betalen om de Galapagos te betreden. Ten goeden van de dieren en de nationale parken op de eilanden.

Santa cruz

De luchthaven ligt op het eiland Baltra. Hier is verder vrij weinig. Een paar huisjes. Het gebied is verder dor en dood met veel cactussen en lavastenen. Na de bus genomen te hebben van de luchthaven naar het kanaal waar we met een bootje overstaken om op het eiland Santa Cruz aan te komen. Hier moesten we ook nog 50 minuten met de bus naar de stad Puerto Ayora. Van het noorden naar het zuiden. Hier sliepen we ook. Vanaf de bus terminal werden we door een pick up truck naar ons hostel gebracht. Er zijn geen officiële taxi’s.

In de namiddag gingen we naar het Charles Darwin research center. Hier wordt onderzoek gedaan naar de Galapagos schildpadden. Hier worden ze ook gefokt om uitsterven tegen te gaan. Het zijn gigantische schildpadden. Dit is een beschermd park dus je moest je eerst aanmelden en gegevens achterlaten.

De volgende dag zijn we naar Tortuga Bay gelopen. Dit was ook een beschermd gebied dus wederom weer gegevens achterlaten. Het was een klein uurtje lopen vanaf de stad toen we aankwamen bij het strand. Een heel lang gestrekt strand. We liepen naar het eind, want hier was het water rustiger. Dat stukje leek op een meer. Er waren geen golven, maar was wel verbonden met de zee. We troffen hier vissen, roggen, pelikanen en marine leguanen. Hier hebben we een paar uur vertoefd.

Santa Isabel

Voor de boot naar Santa Isabel moesten we ons half 7 melden, maar we zaten pas uiteindelijk 8 uur op de boot. Bij de haven was het druk met mensen die naar verschillende eilanden moesten. We hadden de dag ervoor gereserveerd. De boten zijn middelmaat visserboten waar zo’n 15man mee kan. De reis duurde 2 uur en was erg hobbelig op zee. Sommige passagiers waren ook zeeziek. Het had voor ons ook niet langer moeten duren of wij werden ook ziek. Eenmaal aangekomen moest je ook nog 10 dollar gemeente belasting betalen. Galapagos laat wel steeds je portemonnee pakken.. Met een pick-up truck werden we vanaf de haven gebracht naar ons hostel. We slapen hier 3 nachten.

Dit is het grootste eiland van de Galapagos eilanden en ook met de meeste actieve vulkanen. De stad heet Puerto Villamil en is erg klein. De meeste straten zijn van zand en een paar van asfalt. Er is helaas geen pinautomaat op het eiland. Niemand die ons er voor had gewaarschuwd gelukkig hadden we nog wel contant. Maar drie restaurants accepteerde creditcard.

Op de dag van aankomst zijn we naar de flamingo’s en de schildpadden gegaan. Ook op dit eiland is een centrum voor onderzoek naar deze Galapagos schildpadden en ook het fokken hiervan. Alleen hier waren er heel veel en actief. Je kon ook dichtbij komen. Later die middag hebben we geregeld om de volgende dag een snorkel tour te doen.

Om half 1 gingen we met een tour mee naar islote las Tintoreras. Een eilandengroep vlak voor de kust. Hier gingen we met de boot heen. We zagen Blue footed boobies (blauwe potige vogels) deze soort vindt je alleen op Galapagos eilanden en een pinguïn. De enige soort pinguïn die op het noordelijke halfrond leeft. De evenaar gaat dwars door de Galapagosarchipel. Beide dieren staan op de rode lijst van bedreigde diersoorten. Later meerde we aan bij een eiland waar alleen maar lavastenen waren. Hier leefde veel marine leguanen. In een kanaaltje tussen het eiland die je van bovenaf kon zien lagen haaien rustig op de bodem van de zee. We zagen ook nog een baby zeehond. Hierna gingen we een uur snorkelen. We kwamen nog een zeeschildpad tegen waar we even mee hebben gezwommen. Dit was echt gaaf. Verder zagen we een grote kreeft en vissen. Het was een geslaagde dag ook al hadden we gedacht iets meer dieren te zullen zien.

De volgende dag zijn we het hele lange strand afgelopen en gingen we meer landinwaarts, maar nog wel aan de kust. Hier vonden we ook weer mooie plekjes met heel veel cactussen en natuurlijk leguanen, want die vindt je werkelijk overal op de eilanden. We nemen de boot weer terug naar Santa Cruz. Ik vroeg aan de bootbemanning of we boven mochten zitten. Dan zit je achter de kapitein. Dit scheelde echt qua zeeziekte. Nu konden we zien waar we heen vaarde. De eerste half uur waren de golven gigantisch hoog. Dit was wel spannend. We komen rond etenstijd aan in Santa Cruz en zullen de volgende dag weer vertrekken naar het vasteland van Ecuador.

We vroegen een taxi naar de busterminal, maar de vrouw van het hostel en taxichauffeur zeiden dat er geen bussen meer zouden rijden richting het kanaal boven in het eiland dus waren we verplicht om de taxi te nemen voor 25 dollar.. helaas. We vonden het wel raar, want er gingen rond onze tijd meerdere vluchten dus wel vreemd dat ze geen bussen meer lieten rijden na 9 uur ‘s ochtends. Enkel de bussen vanaf de luchthaven naar het centrum reden wel. Het had wel geld geschild, want de bus kostte maar 2 dollar. We zagen verder ook geen bussen rijden of aankomen, want bij het kanaal moesten we ook even wachten voor we konden oversteken met de boot dus het zal wel kloppen.

We hebben een mooie en leuke tijd gehad op de eilanden. Vroeger veel gezien en gelezen over de Galapagos dus het was extra speciaal om hier te mogen zijn.

We vliegen naar Guayaquil om vervolgens gelijk de bus te nemen naar Cuenca.