Machu Picchu

31 mei 2018 - Machu Picchu, Peru

We namen een collectivo van Cusco naar het dorp Ollantaytambo voor 10sol. Hier hebben we geluncht en zijn daarna naar het treinstation gelopen. Hier namen we om half 2 de trein van Perurail naar Agua Calientes. Het was een mooie treinroute tussen de twee dorpen. Het duurde 1,5 uur  en reden in het dal met aan beide kanten het Andesgebergte met soms een besneeuwde bergtop. We kregen ook nog koffie en wortelcake. Rond 3 uur kwamen we aan. Bij het verlaten van het station loop je gelijk door de grote markt met souvenirs. We hebben gelijk kaartjes gekocht voor de bus om morgenochtend naar Machu Picchu te gaan. 24 dollar voor een retour. Er zijn veel restaurants hier en de prijzen zijn een stuk hoger dan gemiddeld Peru. Ook wel logisch want het is erg toeristisch. Als je naar het menu keek buiten het restaurant en je liep weg dan kwamen ze met elk gerecht voor 30sol als aanbieding.

Om half 4 ‘s nachts ging de wekker en om 4 uur stonden we al in de lobby om uit te checken. We kregen lunch mee van het hotel. Fruit, brood en water. Om iets over vieren stonden we in de rij voor de bus. De rij was nog niet super lang, maar de mensen die vooraan stonden waren daar denk ik al vanaf 2 uur ‘s nachts. Om zo als eerste in Machu Picchu te zijn. Om half 6 vertrokken de eerste bussen. Gelukkig kwamen er een stuk of 10 tegelijk dus wij konden ook mee met één van de eerste bussen. De rit duurde een half uur en de weg was slinger de slang omhoog. Boven moesten we nog 5min wachten voordat we naar binnen mochten. We hadden een tijdslot van 6:00-12:00. De toiletten zijn alleen buiten bij de ingang en je mag in die tijd, maar 1 keer naar buiten voor toilet bezoek. Machu Picchu was een prachtige plek en is heel groot. Je hebt zeker een paar uur nodig. We zagen de eerste zonnestralen op de berg schijnen. Het werd al snel warmer. Het Inca dorp is ook gigantisch. Je hebt hier bepaalde routes zodat niet iedereen door elkaar loopt, maar hierdoor wordt je ook naar de uitgang geleidt, terwijl je nog niet alles hebt gezien. Bij de uitgang kan je dan een andere route volgen. Na 4,5 uur hadden we het voor gezien en namen de bus terug naar Agua Calientes. Hier hebben we nog geluncht en namen de trein naar Ollantaytambo die vertrok om 16:22 uur. Vanuit daar gingen we met een auto die we deelde met 2 Japanners naar Cusco.