Palomino

20 april 2018 - Palomino, Colombia

Het strand van PalominoTuben over de rivier van PalominoTuben over de rivier van PalominoTuben over de rivier van PalominoTuben over de rivier van Palomino

Na tayrona National park reisde we door naar Palomino. Het was nog ongeveer een uurtje rijden met de bus die we langs de weg lieten stoppen om ons mee te nemen. Er zijn hier geen officiële bushaltes.

Palomino is een Colombiaanse kustdorpje en is alles behalve een toeristische bestemming. Ondanks dat er super veel accomodaties zijn voor zo’n klein dorp. De hoofdstraat van Palomino bestaat uit niets meer dan wat huizen, lokale winkeltjes en kleine restaurants. Geen van de wegen met uitzondering van de hoofdstraat heeft asfalt. De voorzieningen zijn minimaal hier, want de stroom valt elke dag wel een paar keer uit. We sliepen hier 4 nachten en elke avond was de stroom wel een paar uur uit en overdag ook regelmatig. Eerst dachten we dat het aan het hostel lag, maar dit probleem was ook elders in de straten van Palomino. Het hostel had wel een generator, waardoor we gelukkig weer stroom hadden.

De meest populaire bezigheid hier is het tuben over de rivier Palomino. Dit deden we in een grote rubberen band. Eerst een kwartier op de motor richting de bergen. Deze rit was bergopwaarts op een weg met alleen maar stenen en kuilen. Hierna een half uur bergopwaarts en afwaarts gelopen om vervolgens bij de rivier aan te komen. Het eerste uur ben je omringd door de jungle en dobber je nog met een redelijke stroming richting de kust. Het laatste uur is het een beetje saai en langzaam stuk. We hadden een vrouwelijke gids mee en hielp ons met het sturen van de banden. Sommige stromingen eindigde bij rotsen of planten die over het water hingen. Soms was de rivier zo ondiep dat je met je kont de stenen onderwater aanraakte. Bij de kust aangekomen te zijn loop je weer met de band terug naar de plek waar je hebt betaald.

We gaan naar het zuiden van Colombia. We vliegen naar Pereira via Bogota vanaf Santa Marta met Avianca. We zullen overnachten in Salento.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl