Puno

6 juni 2018 - Puno, Peru

Vanaf Cusco was het 7,5 uur met de bus. Onderweg nog even gestopt om wat te lunchen. Het was een mooie route met besneeuwde bergtoppen langs de weg. We slapen drie nachten in het centrum van Puno. Dichtbij de restaurants en winkels. Qua hoogte stijgen we 400 meter.

We hebben een dagtocht gemaakt naar de drijvende eilanden van Uros en Taquile eiland. Om 7 uur ‘s ochtends werden we opgehaald door de organisatie. Rond half 8 zaten we op de boot richting de eilanden van Uros. Dit zijn eilanden gemaakt van riet door de plaatselijke bevolking. Alles is gemaakt van riet. Van de gids kregen we uitleg over hoe het ontstaan en gemaakt is. De familie op het eiland gingen ook nog een welkomslied zingen en we konden daarna in hun hutjes kijken. Ook mogelijk om souvenirs te kopen, maar niet gedaan. Daarna gingen we met een speciale rieten boot naar een ander eiland voor 10sol. Daarna namen we de gewone boot richting Taquile. Dit eiland ligt verder op het meer. Dit was zo’n 2,5 uur varen. Taquile is 5 kilometer lang en 2 kilometer breed en het hoogste punt is 4000meter. Het ligt 37 kilometer vanaf Puno.

Het (Spaans: Tikikaka) meer is het hoogste meer ter wereld op zo’n 3800m hoogte. Het is 170 kilometer lang en 60 kilometer breed. 60% is van Peru en de andere 40% van Bolivia. De grens loopt dwars door het meer.

We reizen door met de bus naar Arequipa