Riobamba

5 mei 2018 - Riobamba, Ecuador

De binnenkant van de locomotiefDe locomotiefDe houtentrein coupesDuivelse neus trein route Alausi-Sibambe-Alausi

Na een korte busrit van 2 uur vanuit Baños kwamen we aan in Riobamba. Dit keer overnachten we twee nachten in een Airbnb. Het was echt warm bij aankomst. We hebben de stad even verkend en gegeten tussen de locals. Tegenover ons verblijf is er een oud trein station. In Ecuador rijden er alleen nog oude treinen die door het land gaan. Je kan er van stad naar stad mee gaan, maar tegen de prijzen zeg je U. De eigenaar van de airbnb gaf ons wat tips over treinen in de buurt. Ik had ook al iets op internet over gelezen. Die avond reserveerde we nog tickets voor de route Alausi-Sibambe-Alausi. Ook wel bekend als de duivels neus route.

De volgende dag zijn we vroeg op gestaan om naar de bus terminal te gaan. Hier namen we de bus naar de stad Alausi. Dit lag 2 uur zuidelijker vanaf de stad Riobamba. Onze trein zou namelijk 11:00u vertrekken. Met een ruim half uur speling kwamen we aan bij het station van Alausi. Hier kwam even later de trein aan en stapten we in. Er zijn veel toeristen. Waaronder ook meerdere Nederlanders. De trein bracht ons in 45min naar Sibambe. Dit ligt 1000m lager. Hierdoor moest de trein zigzaggend de berg af. Soms reed je even achteruit en daarna weer vooruit. Dit werd gedaan op de berg wat Devil’s Nose wordt genoemd vandaar dat de route ook zo heet.

We hebben een klein uurtje stil gestaan bij het station Sibambe. Hier hebben we wat gegeten en gekeken naar een dans optreden van de lokale bevolking. Ondertussen was de locomotief omgewisseld en vertrokken we weer via dezelfde route naar Alausi. Het was een mooie omgeving door de bergen met prachtige vergezichten. Alles bij elkaar duurde het 2,5 uur en namen we daarna gelijk de bus weer terug naar Riobamba.

De volgende dag reizen we door naar Guayaquil. De grootste stad in Ecuador met 3 miljoen inwoners.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade