Cusco

29 mei 2018 - Cusco, Peru

De bus vanaf Nazca vertrok een half uur later dan gepland, maar kwam wel op de geplande aankomsttijd aan. De reis duurde zo’n 13,5 uur. Slinger de slang door de gebergten van de Andes. We konden gelukkig veel slapen en werden we niet wagenziek. Direct bij het uitstappen merkte we dat het een stuk kouder is. Gemiddeld 20 graden gelukkig wel blauwe lucht met zon. We verblijven in een airbnb appartement.

We zijn snel richting het oude centrum gelopen om te gaan eten. Hierna hebben we kaartjes geregeld voor Machu Picchu bij een kantoor, omdat we dat niet online konden regelen, want je had een visa kaart nodig en die hebben we niet. Gelukkig was de datum en tijd nog mogelijk, want voor Machu Picchu mogen er een zoveel aantal mensen per dag zijn. Hier gaan we 31 mei naar toe. De treinkaartjes hadden we wel online kunnen regelen, maar niet de mogelijkheid tot uitprinten dus liep het kantoor in van Perurail en die hebben het voor ons uitgeprint. We hebben ook een tour geregeld voor naar de Rainbow mountain bij één van de velen reisorganisaties.

Dag 2:

De stad Cusco ligt op 3300meter hoogte. We hebben deze reis wel vaker op grote hoogte gezeten, maar we merken het nu wel degelijk. Sneller uitgeput en kort ademig. Wellicht omdat we ook van de westkust waar het zowat vlak is direct naar 3300 meter gegaan zijn. We hebben de taxi genomen naar de Sacsayhuamán ruïne. Boven schrokken we wel een beetje van de prijs 70 sol. We vonden het achteraf niet waard. De ruïne ligt op een berg in Cusco, waardoor je wel mooi uitzicht hebt over de stad. Het heeft verder geen informatieve borden dus als je geen gids neemt kijk je eigenlijk alleen maar naar stenen.

Dag 3:

We werden om 04:30 uur opgehaald om naar Rainbow mountain te gaan door een klein busje waar 19 mensen in kunnen. We moesten nog een paar andere mensen ophalen in de stad. Uiteindelijk reden we om 6 uur Cusco uit. Na zo’n 2 uur zuidelijker rijden kwamen we aan in het dorpje Pitumarca waar we met de groep gingen ontbijten. We hadden daar nog snel even handschoenen en een muts gekocht, want iedereen was hier al op voorbereid. We namen een anti hoogteziekte pil in en na het ontbijt reden we nog zo’n 1,5 uur op een onverharde weg langs kliffen en diepe afgronden. We hebben de hoogte van 4400m bereikt en zullen klimmen naar een hoogte van 5200m over een afstand van 5km. Je kan lopend of per paard naar boven. Het was een hele zware klim. Dit kwam ook door de hoogte, waardoor je minder zuurstof naar binnen krijgt. We hadden een gids, maar het was ieder voor zich. De gids bleef achter de langzaamste mensen lopen. Na 1,5 uur bereikten we de top. Er stond harde wind en het was ijskoud gelukkig dat we de muts en handschoenen hadden gekocht. We hadden een mooi uitzicht over de omgeving met besneeuwde bergtoppen en de regenboog berg lag er ook mooi bij.

Na een moeilijke afdaling reden we met het busje terug naar het dorp waar we op de precies dezelfde plek gingen lunchen. Om 7 uur ‘s avonds kwamen we aan in Cusco. Het was een lange vermoeiende dag, maar dat was het wel waard.

Dag 4:

We konden een keer weer uitslapen en dat hebben we ook gedaan. We hebben het verder rustig aangedaan vandaag. Bijkomen van de regenboog berg. We zijn gaan eten bij een restaurant waar je uitzicht had over de stad. We zaten op het balkon.

Dag 5:

We laten onze grote backpack in de Airbnb achter en zullen na machu Picchu gelijk terug gaan naar Cusco en hier weer overnachten. We nemen de bus naar het dorp Ollantaytambo. Daarvandaan nemen we de trein naar Agua Calientes.