Antigua

25 maart 2018 - Antigua, Guatemala

Santa Catalina ArchKathederaal San José Vulkaan de aguaGekleurde maskers in souvenierwinkelPanorama view over de stad AntiguaZonsondergang in Antigua

Een mooie stad omringd met vulkanen met gekleurde huizen. De stad staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO. De stad heeft verschrikkelijke wegen. Alleen maar ongelijke keien, waardoor je struikelt. Je ziet de auto’s en tuktuks stuiteren.

Overdag is de temperatuur lekker. ‘s Avonds koelt het af en wordt het fris. Voor het eerst in deze maand dat we het fris hebben gehad. In de middag kwam er bewolking, maar in de ochtend had je goed zicht op de vulkanen rondom de stad. De hoogste vulkaan is de vulkaan de agua. Deze is 3762 meter hoog.

Dag 1

Na een 8,5 uur durende busrit en nog eens een 1,5 uur durende taxirit kwamen we aan bij ons verblijf. Het was inmiddels al half 9 in de avond. We zijn gelijk in slaap gevallen.

Dag 2

In de ochtend zijn we naar de supermarkt gegaan. We hebben hier een gedeelde keuken. Om wat kosten te besparen zullen we hier zelf ontbijten en avond eten. We zijn later op de dag ook naar de markt gegaan. De meeste kraampjes verkopen hetzelfde, fruit of groente.

Dag 3

We hebben een beetje de stad verkend en zijn naar een uitkijkpunt gelopen bovenop een heuvel. Hier had je goed uitzicht voor de stad. We hebben een reisorganisatie opgezocht op het internet en zijn er toen naar toegelopen. Hier hadden we transport geregeld om naar het meer van Atitlán te gaan voor de volgende dag en een shuttle naar Guatemala stad voor de dag erna.

Dag 4

Om 8 uur in de ochtend werden we voor onze zeur opgehaald door een shuttle bus. Verder stapten we over op een andere bus waar al andere toeristen in zaten. Hier zaten ook vier andere Nederlanders in. De reis naar het meer van Atitlán zou 2,5 uur duren, maar werd 3,5 uur door het verkeer. We kwamen hier dus pas rond 12 uur aan en de shuttle terug zou 4 uur gaan. Het was een bliksembezoek. De andere toeristen in de boot zouden overnachten in één van de dorpen rondom het meer. Toen we uitstapten kwam er gelijk een man naar ons toe, want die probeerde het hele busje in een privé boot te krijgen waar die belachelijke prijs voor vroeg. Wij liepen er later van weg, want we hadden al weinig tijd. De tickets verderop kosten maar 50Q retour, waar die man het voor 80Q enkele reis verkocht. Hij beweerde dat die andere boten er 1,5 uur over deden, maar eindstand we waren in een half uur aan de overkant. Het was helaas al bewolkt toen we aankwamen. We hadden geen mooi uitzicht over het meer, want ook hier waren vulkanen om het meer te zien. Aangekomen in San Pedro hebben zijn we de eerste de beste restaurant die we zagen ingegaan. Nog een stukje gelopen en toen moesten we al de boot terug nemen. Om 16:00 uur zouden we opgehaald worden. Volgens de ticket van de reisorganisatie ‘same place arrive’ dus wij stonden netjes te wachten waar we waren afgezet. Inmiddels was het al 16:15 dus belde we de reisbureau.. de chauffeur kon ons niet vinden. Even later belde ik weer any update? Ging mevrouw weer bellen met chauffeur. Die kwam uiteindelijk aangelopen en liet op papier zien de ophaallocatie. Dit lag 2 straten verder. Is ons niet gecommuniceerd. Veel straten waren afgezet voor een optocht. De terugreis duurde 3,5 uur ivm file.

Dag 5

Doordat we moe waren van de vorige dag moesten we in de ochtend nog onze tassen inpakken. Er is ons verteld 10 min voor 9 melden bij de reisbureau voor de shuttle naar Guatemala stad. Hier op tijd aangekomen te zijn stonden we 5min voor de ingang te wachten. De man achter het bureau hing gelijk aan de telefoon. Werd ons verteld dat de chauffeur bij ons adres stond te wachten, terwijl nota bene was gezegd dat we bij reisbureau moesten melden... ook in Antigua een evenement bezig allerlei wegen afgezet dus shuttle bus kon niet bij reisbureau komen. Dit hadden ze vrijdag toen we de tickets bestelde al kunnen weten. Dit is niet op de dag zelf een evenement georganiseerd. In plaats van te communiceren of te bellen moesten we weer terug lopen met al onze spullen. De chauffeur zou op ons wachten. Daar weer aangekomen te zijn natuurlijk geen chauffeur te bekennen. Dus ik ging maar bellen.. hij zou iemand gaan bellen.. hij had bleek later geregeld dat een andere reisorganisatie ons zou brengen, want die andere chauffeur is zonder ons vertrokken. We hadden een privé shuttlebus waar gewoonlijk 15man in kan zaten wij daar met z’n tweeën.

Het lag niet aan de taal, want deze mensen van dit reisbureau spraken gewoon Engels. Ze kunnen beter email of telefoon nummer vragen zodat ze kunnen communiceren met de klant.

In Guatemala stad verblijven we twee nachten.