Medellin

3 april 2018 - Medellín, Colombia

Kabelbaan met uitzicht over de stadPablo Escobar’s grafsteenEl Piedra Del PeñolUitzicht vanaf de bergtop van El Piedra Del PeñolVirgen del Carmen kerkFontein midden op straatEchte straten en gebouwen vind je terug als beschilderingen op huizen

“De stad van de eeuwige lente”

De vlucht vanuit Bogota duurde 31 minuten, maar alles bij elkaar een uur. Het vliegveld ligt ver van de stad. We namen een luchthaven bus naar het centrum en daarna een taxi naar ons hostel. Het is hier warmer dan in Bogota, maar hier regent het vaker. Het hostel heeft een keuken dus we ontbijten gewoon hier.

De volgende ochtend zijn we naar een self service wasserette gegaan om onze kleding te wassen, want dat moest ook weer gebeuren. In de middag namen we de metro richting de begraafplaats waar Pablo Escobar begraven ligt. De begraafplaats ligt op een heuvel, waardoor je uitzicht hebt over de stad. Het familiegraf van Pablo Escobar heeft een speciaal plekje naast de kerk. De grafstenen hier zijn platte stenen liggend in een grasveld. Hierna namen we de metro meer richting het centrum en liepen richting een luxe flatgebouw wat ‘El Catedral’ heet. Hier leefden Pablo Escobar, zijn gezin en bodyguards tussen 1984-1989.

Er worden ook veel tours georganiseerd, maar wij gingen gewoon opzoek op internet naar deze locaties. Het enige waar je dan ook zou komen met zo’n tour is dat je het huis ziet waar hij gewoond heeft. Die hebben wij dan niet gezien, omdat er geen openbaar vervoer naar toe gaat. De metro kost 2400 COP. Omgerekend 70 cent. Voor 1 halte of 20 haltes.

De volgende dag gingen we met de bus naar La Piedra. Dit ligt 2 uur rijden richting het oosten. We werden afgezet bij een tankstation en liepen naar boven. Hier boven op heuvel was nog een bergtop die we op opgeklommen hebben. Deze bergtop had 629 traptreden. Bovenin had je restaurantjes en mooi uitzicht. Nadat we weer beneden waren namen we een auto naar Guatapé. Dit werd aangeboden door een local. We zaten met 3 andere in de auto waar weinig ruimte voor was. De snelheidsmeter deed het ook niet. Guatapé is het kleurrijkste dorpje van Colombia. Het is een mooi dorpje met allerlei gekleurde huizen en hierop afgebeelde dieren, monumenten en mensen. Hier hebben we een paar uur vertoefd en gegeten en namen rond 6 uur de bus weer terug naar Medellin.

We hebben de metro genomen naar het noorden van de stad. Er zijn 3 kabelbanen aangesloten op het metro systeem. Met een metro kaartje kan je aansluitend gebruik maken van de kabelbaan. We namen de kabelbaan richting de wijk Santo Domingo wat op een heuvel ligt. Hoe hoger je komt hoe slechter de huizen worden. Hier hebben we even rondgelopen, maar zijn al snel weer naar beneden gegaan. In de kabelbaan had je goed uitzicht over de stad.

We vliegen door naar Cartagena met LATAM 4292.