Salento

24 april 2018 - Salento, Colombia

Vanuit Santa Marta vlogen we naar Pereira met een overstap in Bogota. De tweede vlucht naar Pereira had een uur vertraging. Aangekomen op de luchthaven bleek Uber het niet te doen dus waren we genoodzaakt om een taxi te nemen. Hier zaten we een uur in en kostten totaal bijna €40. Aangekomen in het hotel de man bij de receptie gaf heel veel informatie over de stad en de dingen die er te doen zijn. We hadden ook weer na meer dan 3 weken weer eens een douch met warm water. Dit was echt fijn.

We kwamen hier aan op zaterdagavond en zondag hebben we het stadje verkend. In het weekend is het er erg toeristisch, maar meer met de eigen bevolking. Bogota en Medellin liggen hier 5-7 uur rijdend vandaan. Je merkte echt het verschil met doordeweeks. Het was nu weer heel rustig en er waren geen souvenier kraampjes.

Het hotel lag vlakbij het centrale plein waar vandaan de gekleurde jeeps naar de Cocora Vallei gingen. Voor 4000 cop werden we daar naar toegebracht wat zo’n 25min duurde. Deze plek staat bekend om haar waspalmen die maximaal 60 meter hoog kunnen worden. Ze staan in de weide omtrek op de bergen en verdwijnen soms in de wolken of mist. We hebben hier zo’n 5,5 uur gelopen. Het was een rondwandeling. Het eerste uur was het makkelijkst, maar daarna kwamen we in dichtgegroeide jungle met modderpadden wat ook nog eens 1,5 uur omhoog ging. Dit was erg glibberig en vermoeiend. We staken 7 smalle bruggetjes over de rivier Quindío, de naam van de provincie. Na het hoogste punt loopt het weer naar beneden en heb je twee uitzichtpunten voor de palmbomen op de bergen. Hier sta je tussen de 60 meter hoge waspalmen wat een mooi gezicht is op een hoogte van 2800 meter.

De volgende dag zijn we naar een finca gegaan om een koffie tour te doen. We namen weer de jeep, omdat dat de enige taxi’s zijn in Salento. Hier word uitgelegd hoe het van een zaadje tot een kop koffie wordt. Het was erg interessant en we mochten ook zelf nog de boonvruchten plukken. Op het eind dronken we een kop koffie, hebben we koffie gekocht en zijn daarna weer met de jeep terug gegaan naar het stadje.

We vliegen vanaf Pereira naar Bogota met Easyfly. Hier zullen we drie nachten blijven.